Uppsala Stadsbiblioteks vänner

Föreläsningar hösten 2023

Inträde 50:-, medlemmar i Uppsala Stadsbiblioteks vänner gratis inträde. Alltid i Mallasalen, Uppsala Stadsbibliotek.

Bli Medlem

Höstens föreläsningar

Bilddagbok

Hem

torsdag 7 september kl 17-18.30 - " Även själva Fruntimren..." om kvinnliga botaniker och Linné. Linnékännaren Mariette Manktelow samtalar med Carl von Linné, gestaltad av Hans Odöö

(Texter delvis från Wikipedia)

Mariette Manktelow. svensk botaniker och Linnéexpert, växte upp vid Linnés Hammarby där hon genomförde den första fullständiga botaniska inventeringen. Hon disputerade för filosofie doktorsgraden vid Uppsala universitet 1996 på avhandlingen Phaulopsis (Acanthaceae) - a monograph. Manktelow har identifierat det linneanska biologiska kulturarvet kring Uppsala och i Råshult . Hon forskade vid Uppsala universitet på Linné som lärare och grundade där kursen Carl von Linné, och var projektkoordinator för Linnéjubileet 2007 i Uppsala kommun.

Hans Odöö , Uppsalabo född 1952, är författare , journalist , radiopratare och fotograf .Han skriver främst naturskildringar från olika delar av världen. Han har även ett speciellt intresse för Carl von Linné och är buddhist. Odöö har sedan 1978 spelat rollen som Carl von Linné i en enmansteater 3000 gånger. Hans publik är allt från förskolebarn till konferenser , kungamiddagar och en internationell publik som Odöö når via turnéer och TV-program . På fritiden tränar han aikido där han har 4:dan av svart bälte. Och, var bor han? På Linnégatan, såklart.

Foto: Mats Wilhelm

torsdag 5 oktober kl 18-19 - Bellman i ord och ton - med Kalle Lindholm

Kalle Lindholm, till vardags kommuniatör på Energiföretagen Sverige, är en känd och ofta anlitad Bellmankännare. Han tolkar Bellman i ord och ton. Liksom Odöö personifierar Carl von Linné spelar Kalle Limndholm rollen av Carl Michael Bellman.

torsdag 9 november kl 18-19 - samtal om poesi med Krister Gustavsson och Lena Köster

Krister Gustavsson har givit ut flera romaner och ett flertal diktsamlingar. 2010 fick han Uppsala Landstings kulturstipendium för litteratur. Utmärkelser från Svenska Akademien och Samfundet de Nio. Nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris 2020 med diktsamlingen Toposatopicus. 2023 tilldelades Krister Gustavsson Doblougska priset (200 000) av Svenska Akademien.

Lena Köster är journalist, författare och poet, psalmist (psalm-författare) och singer-song-writer, bosatt i Uppsala men född i Norrköping. Lena är även styrelseledamot i Uppsala Stadsbiblioteks vänner. Hon pensionerades som journalist från UNT, Upsala Nya Tidning, (sista 25 yrkesåren) och är numera frilans och författare med ett antal utgivna böcker, har medverkat i tiotalet antologier, plus några utgivna tonsättningar.

Foto: (Köster) Litteraturcentrum (Gustavsson) Johann Skirnir Gustavsson